حسن موفق؛ غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی؛ اسفندیار دشمن زیاری
چکیده
هیچ مکتبی به اندازة اسلام برای دانش و آگاهی ارزش قائل نیست و هیچ دینی مانند دین اسلام انسانها را از خطر جهل برحذر نداشته است. مدیریت دانش، مفهوم تازهای نیست و بیشتر حاصل کار تمدنهای قدیمی از جمله ...
بیشتر
هیچ مکتبی به اندازة اسلام برای دانش و آگاهی ارزش قائل نیست و هیچ دینی مانند دین اسلام انسانها را از خطر جهل برحذر نداشته است. مدیریت دانش، مفهوم تازهای نیست و بیشتر حاصل کار تمدنهای قدیمی از جمله تمدن اسلام و ایران است. بسیاری از فیلسوفان علم بر این امر تأکید دارند که هر جامعهای نیازمند به مجموعه دانشی است که متناسب با حافظة تاریخی، فرهنگی و بهطور کلی، سازگار با محیط زندگی آن جامعه باشد. در این میان کشورهای اسلامی بهویژه ایران با داشتن فلسفة زندگی خاص و فرهنگ متفاوت با دیگر کشورها، به تئوریهای خاص خود نیاز دارند. با وجود مطالعات فراوانی که در حوزة مدیریت دانش انجام گرفته است، شمار بسیار کمی از تحقیقات به مدیریت دانش با رویکرد ایرانیـاسلامی پرداختهاند و تحقیق جامع و معتبری در این خصوص مشاهده نگردید. این امر پژوهشگران را برآن داشت تا با بهکار بردن روش کیفی و راهبرد نظریهپردازی دادهبنیاد به مطالعه و بررسی در حوزة مورد اشاره بپردازند. هدف این پژوهش این است که ضمن مقایسة مدلهای مختلف مدیریت دانش و بررسی چرخة مدیریت دانش در ادبیات مدیریت و منابع اسلامی، نظریة مدیریت دانش ایرانیـاسلامی را ارائه کند. در این پژوهش با هفده نفر از خبرگان مصاحبة اختصاصی صورت گرفت که براساس تحلیل دادههای جمعآوری شده و پس از فرآیند کدگذاری سه مرحلهای متن مصاحبهها 235 کد نهایی، 80 مفهوم نهایی و 29 مقوله بهدست آمد و سپس نظریة مدیریت دانش ایرانیـاسلامی مطرح شد.